اهمیت تفکر خلاق و آموزش ارزشهای کارآفرینی در مدارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه جهرم، صندوق پستی ۱۱۱-۷۴۱۳۵، ایران

2 گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه شیراز، شیراز، کدپستی ۴۴۷۷۶-۷۱۴۵۷، ایران

چکیده

نقش حیاتی آموزش در یک زندگی موفق و خوب، غیر‌قابل انکار است. آموزش، ارزش و تعالی زندگی فردی و اجتماعی را بهبود می‌بخشد و زیربنای توسعه هرکشوری، از طریق آموزش‌ وپرورش آن کشور نهاده می‌شود. این اهمیت به اندازه‌ای است که بی‌توجهی به آن، آثار زیان‌باری را در ابعاد مختلف بر پیکره پیشرفت و تعالی هر سرزمینی بر جای می‌گذارد. کودکان و نوجوانان منابع عظیم سرمایه و باارزش‌ترین ذخایر یک جامعه هستند و هرقدر برای حفظ این منابع کوشش شود، جامعه در آینده ثروتمندتر و سعادتمندتر می‌شود. دانش‌آموزان به واســطه آموزش‌های کارآفرینانه یاد می‌گیرند که با شناسایی استعدادها، توانایی‌ها و علاقه‌های خود، بتوانند در هر شغل و حرفه، روش‌ها و سبک‌های جدید ایجاد نموده و نوآوری داشــته باشــند. آنها به‌واســطه انجام آموزش‌های کاربردی و عملی در کارگاه‌ها و آزمایشــگاه‌ها می‌توانند به شناســایی نقاط قوت و ضعف و مشــکلات و فرصت‌ها در رشــته تحصیلــی خود و محیط اطراف بپردازند و در پــی خلق فرصت‌های جدیــد خواهند بود. دانش‌آموزان با آموزش‌های کارآفرینانه، نه تنها به مهارت‌هایی از قبیــل مهارت تصمیم‌گیری، حل مساله، هدف‌گذاری، تفکر انتقادی، تفکــر خلاق و غیره، مجهز می‌شــوند، بلکه مهارت‌ها و توانمندی‌های علمی، کاربردی و تقاضامحور را نیز فرا می‌گیرند. افراد توانمنــد و بامهارت با مجهز شــدن به هوشــیاری و آگاهــی کارآفرینانــه، فرصتی‌هایی در جهت اشــتغال‌زایی در حوزه‌هــای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خلق می‌کننــد. به عبارت دیگر، با تفکر و نگاه متفاوت و نو به بررسی مسائل، مشکلات، نیازها و فرصت‌های محیط اطراف می‌پردازند و از آنها در جهت خلق ارزش استفاده می‌کنند. بر این اساس، در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، پرورش خلاقیت و آموزش برای کارآفرینی در مدارس بررسی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] E. N. Akkasi, Investigation of Activity Designs Prepared by Pre- Service Mathematics Teachers for Aspects of Entrepreneurship Education, European Journal of Education Studies, 8 (2021) 66–87.
[2] I. Bello, D. Dahuwa, A. Musa, A. Adamu and M. S. Abdu, Restructuring Science, Technology and Mathematics (STM) Education for a Viable Entrepreneurship, IOSR Journal of Research & Method in
Education (IOSR-JRME), 10 (2020) 22–26.
[3] M. D. Boston and M. S. Smith, Transforming Secondary Mathematics Teaching: Increasing the Cognitive Demands of Instructional Tasks Used in Teachers’ Classrooms, Journal for Research in Mathematics Education, 40 (2009) 119–156.
[4] J. N. Hood and J. E. Young, Entrepreneurship’s Requisite Areas of Development: A Survey of Top Executives in Successful Entrepreneurial Firms, Journal of Business Venturing, 8 (1993) 115–135.
[5] م. ت. طغرایی، س. میرواحدی و س. هاشمی، طراحی الگوی آموزش کارآفرینانه در مدرسه، نوآوری‌های آموزشی، 18 (۱۳۹۸) 59--82.