‎آموزش مدرسه‌ای‎»‎مسئله این است»‎

نوع مقاله : مقاله نقطه‌نظر

نویسندگان

1 سبزوار، دانشگاه حکیم سبزواری، گروه ریاضی

2 مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، گروه ریاضی محض

3 قوچان، اداره آموزش و پرورش

4 دانشکده علوم، گروه ریاضی، دانشگاه زنجان، زنجان

5 گروه ریاضی محض، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد

6 گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد

7 گروه ریاضی، گروه‌های درسی آموزشی،اداره کل آموزش و پرورش، بجنورد

چکیده

در سال‌های اخیر، تغییرات زیادی در کتاب‌های درسی و نظام آموزشی ایجاد شده است، اما از بعضی جنبه‌ها، همچون توانمند‌سازی نیروی انسانی و نبود بستر مناسب برای ایجاد انگیزه تدریس پویا در معلمان، غفلت شده است. در این مقاله، سعی می‌کنیم با طرح چالش‌های مهم نظام آموزشی کشور به آسیب‌شناسی کتاب‌های درسی ریاضی، دغدغه‌های حرفه‌ای معلمان، نیازهای دانش‌آموزان، و نظام آموزشی بپردازیم و راهکارهایی برای آن‌ها پیشنهاد کنیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] م. آرین‌نژاد، تنوع و تکثر در برنامه ریزی آموزشی: نگاهی به تجربه علوم ریاضی، گزارش و مجموعه مقالات سمینار علوم ریاضی و چالش‌ها، ۱۳۹۵، ۵1--۵7.
[2] آ. پروانه و ع. رجالی، هشدار به جامعۀ ریاضی ایران و علاقه‌مندان به توسعۀ پایدار کشور، فرهنگ و اندیشه ریاضی، ۶۵ (1398) 13--35.
[3] م. تومانیان و م. واعظ‌پور، نامه مشترک رؤسای شاخه ریاضی فرهنگستان و انجمن ریاضی ایران به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به شماره ‌ ۹۸/۲۰/۵۶۲۱ (۱۳۹۸).
[4] ز. حاجی آخوندی، م. ر. امام‌جمعه و م. ر. سرمدی، عناصر اصلی نظریه برنامه درسی در نظریه آموزش و پرورش پائولو فریره،فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 20 (1390) 142--171.
[5] ع. حاتمی، کمال‌الملک مرکز خدمات سینمایی صنایع فیلم ایران، تهران،۱۳۶۲. ۱۲۲ دقیقه، رنگی.
[6] م. شارع‌پور ، جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، انتشارات سمت، تهران، ۱۳۹۵.
[8] گزارش بین‌المللی تیمز ۲۰۱۹ در ریاضیات و علوم، {https://timssandpirls.bc.edu/timss2019/}.
[9] گزارش مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن، پرلز ۲۰۱۶، https://www.iea.nl/studies/iea/pirls}.
[10] گزارش و مجموعه مقالات سمینار علوم ریاضی و چالش‌ها، تدوین م. آقاعلیخانی،ع. مختصی بیدگلی، س. صوفی‌زاده، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ۱۳۹۵.
[11] ن. یافتیان و م. ابراهیمی علویجه، روند تغییرات برنامه درسی مدرسه‌ای و کتاب‌های درسی ریاضی ایران با تأکید بر دوره‌های متوسطه، فرهنگ و اندیشه ریاضی، ۶۷ (1399) 41--60.
دوره 5، شماره 4
اسفند 1399
صفحه 43-52
  • تاریخ دریافت: 27 شهریور 1400
  • تاریخ بازنگری: 28 شهریور 1400
  • تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1400
  • تاریخ انتشار آنلاین: 01 اسفند 1399