[1] A. Bakker, J. Smit and R. Wegerif, Scaffolding and dialogic teaching in mathematics education: introduction and review, ZDM Mathematics Education, 47 (2015) 1047–1065. https://doi.org/10.1007/s11858-015-0738-8
[2] A. Gutierrez, A. Jaime and P. Gutierrez, Networked Analysis of a Teaching Unit for Primary School Symmetries in the Form of an E-Book, Mathematics, 9 no. 8 (2021) 30 pp. https://doi.org/10.3390/math9080832
[3] C. Hoyles and K. Jones, Proof in dynamic geometry contexts, In: C. Mammana and V. Villani (Eds), Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21st Century, Dordrecht: Kluwer,(1998) 121–128.
[4] E. Barbeau, P. Taylor (Eds.), ICMI study-16 volume: Mathematical challenge in and beyond the classroom, New York, Springer, 2009.
[5] E. Swoboda and P. Vighi, Early geometrical thinking in the environment of patterns, mosaics and isometries, Springer: Cham, Switzerland, 2016.
[6] G. Polya, How to solve it, Princeton, NJ: Princeton University Press, 1957.
[7] J. Piggott, Rich tasks and contexts; NRICH, University of Cambridge: Cambridge, UK, (2011). Available online: https://nrich.maths.org/5662
[8] K. Komatsu and K. Jones, Interplay between paper-and-pencil activity and dynamic-geometryenvironment use during generalisation and proving, Digital Experiences in Mathematics Education, 6 (2020) 123–143.
[9] L. B. Resnick and C. Zurawsky, Do the math: cognitive demand makes a difference, Res. Points, 4 no. 2 (2006) 1–4.
[10] M. Fahlgren and M. Brunström, A model for task design with focus on exploration, explanation, and generalization in a dynamic geometry environment, Technol. Knowl. Learn., 19 (2014) 287–315.
[11] M. S. Smith and M. K. Stein, Reflections on practice: selecting and creating mathematical tasks: from research to practice, Math. Teach. Middle Sch., 3 (1998) 344–350.
[12] M. Yerushalmy, Educational technology and curricular design: promoting mathematical creativity for all students, In R. Leikin, A. Berman, B. Koichu (Eds.), Creativity in mathematics and the education of gifted students, 2009 101–113.
[13] National Council of Teachers of Mathematics, Principles and standards for school mathematics, NCTM: Reston, VA, USA, 2000.
[14] N. Sinclair, M. Cirillo and M. de Villiers, The learning and teaching of geometry, In Compendium for Research in Mathematics Education, J. Cai, Ed., National Council of Teachers of Mathematics: Reston, VA, USA, 2017 457–489.
[15] R. Duval, The first crucial point in geometry learning: Visualization, How to see figures mathematically and not perceptually for becoming able to solve problems by oneself?, The Plenary Lecture presented at the 7th Mediterranean Conference on Mathematics Education - Section of the East-Meets-West on Innovation and Entrepreneurship - Congress and Exhibition, Nicosia, Cyprus, 2012.
[16] R. Huang and Y. Li, Teaching and Learning Mathematics through Variation, Part of the book series: Mathematics Teaching and Learning (MTAL), Sense Publishers. All rights reserved, 2017 43–67.
[17] R. Leikin, Challenging mathematics with multiple solution tasks and mathematical investigations in geometry, Part of the book series: Advances in Mathematics Education ((AME)), In Y. Li, E. Silver, S. Li (Eds.), Transforming mathematics instruction, Cham, Switzerland: Springer, 2014 59–80.
[18] R. Leikin, Stepped tasks: Top-down structure of varying mathematical challenge, Part of the book series: Research in Mathematics Education ((RME)), In Problem Solving in Mathematics Instruction and Teacher Professional Development, P. Felmer, P. Liljedahl, B. Koichu, Eds., Springer: Cham, Switzerland, 2019 167–184.
[19] S. Sharma, Use of theories and models in geometry education research: A critical review, Waikato Journal of Education, 24 no. 1 (2019) 43–54.https://doi.org/10.15663/wje.v24i1.644
[20] W. Eddie and L. Cheng, Learning through the Variation Theory: A Case Study, Int. J. Teach. Learn. High. Educ., 28 (2016) no. 2 283–292.
[21] ا. ریحانی، معرفی نظریهی پیاژه و نظریهی فنهیلی - فنهیلی در مورد یادگیری هندسه، رشد آموزش ریاضی، 22 شماره 2 (1384).
[22] ا. غیور نجفآباد، اثباتهای فراموش نشدنی (تکملهی کتاب نتایج باور نکردنی در ریاضیات، مجموعهی سخنرانیهای امیدعلی شهنی کرمزاده)، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز، 1383.
[23] ا. ممتحن، نتایج باور نکردنی در ریاضیات (گزیدهی مقالات و گفتگوهای همگانی امیدعلی شهنی کرمزاده، دانشگاه شهید چمران اهواز، 1380.
[24] ز. گویا، آموزش ریاضی چه نیست؟، دو فصلنامهی نظریه و عمل در برنامهی درسی، 2 شماره 3 (1393) 5--24.
[25] ز. گویا، یار در خانه و ما گِرد جهان میگردیم، رشد آموزش ریاضی، 31 شماره 3 (1393).
[26] ز. گویا و ف. حاجعزیزی، استاندارهای $TPACK$ آموزش معلمان و مدل توسعه، رشد آموزش ریاضی، 36 شماره 1 (1397).
[27] س. ح. علمالهدایی، اصول آموزش ریاضی، انتشارات نما، چاپ چهارم، 1397.
[28] س. حقجو و ا. ریحانی، نظریهی تنوع ($VT$) و کاربردهای آن در طراحی و اجرای یادگیری پژوهی در کلاس درس ریاضی، یازدهمین همایش ملی آموزش، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، 1398.
[29] س. غلامآزاد، طراحی و ارزیابی تکلیفهای غنی برای یادگیری،رشد آموزش ریاضی، 36 شماره 2 (1397).
[30] س. م. حمیدی، تأثیر نرمافزار بر یادگیری مطالب ریاضیات (هندسه)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، 1390.
[31] م. مرادی شلال، پیوند جبر و هندسه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، 1390.
[32] ن. یافتیان و ا. صفابخش چکوسری، آموزش و یادگیری هندسه: معرفی نظریه فنهیلی، نشریه ریاضی و جامعه، 4 شماره 3 (1398) 9--22.