معادله مسیر نور در فضاهای فرکتالی
معادله مسیر نور در فضاهای فرکتالی

علیرضا خلیلی گلمانخانه؛ امیر پیشکو

دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 1-16

http://dx.doi.org/10.22108/msci.2021.129267.1439

چکیده
  بعد فرکتال منحنی‌های کوخ و چزاره دارای مقادیر متفاوتی هستند. با حسابان معمولی مشتق‌گیری و انتگرال‌گیری از این دو منحنی امکان‌پذیر نیست. در این مقاله، نشان می‌دهیم که چگونه می‌توان حسابان فرکتال را ...  بیشتر
نقاط تعادل پایدار و ناپایدار در مدل دینامیکی رقابت بین دو حزب سیاسی
نقاط تعادل پایدار و ناپایدار در مدل دینامیکی رقابت بین دو حزب سیاسی

مهدی فاتحی نیا؛ محمد محمودی کیا

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1399، ، صفحه 69-85

http://dx.doi.org/10.22108/msci.2021.129499.1446

چکیده
  تعارضی که بین دو گروه از پارادایم‌‌­های مختلف به‌وجود می‌­آید پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است و رقابت بین احزاب سیاسی برای جلب آرای شهروندان از نمودهای برجسته این تعارض است. در جوامع دموکراتیک، این ...  بیشتر
کاربردی از دانش منطق در تشخیص بیماری چشمِ قرمز
کاربردی از دانش منطق در تشخیص بیماری چشمِ قرمز

فریا نصیری مفخم

دوره 5، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 39-62

http://dx.doi.org/10.22108/msci.2021.128678.1432

چکیده
  $\text{DTReD}$‎ یک سیستم خبره است که بیماری‌های چشمِ قرمز را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز می‌کند. این سیستم مبتنی بر قاعده است و با استفاده از دانش تخصصی چشم پزشکی پیاده‌سازی شده است. $\text{DTReD}$‎‎ براساس ...  بیشتر
عدد اردوش و شبکۀ تألیف‌های مشترک: نگاهی به کاربردی از نظریهٔ گراف در علم‌سنجی
عدد اردوش و شبکۀ تألیف‌های مشترک: نگاهی به کاربردی از نظریهٔ گراف در علم‌سنجی

هادی صفری

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 47-57

http://dx.doi.org/10.22108/msci.2021.128339.1427

چکیده
  بیش از نیم‌قرن است که ریاضیدانان فاصلهٔ همکاری خود با پاول اردوش، ریاضیدان مجارستانی، در نوشتن مقالات علمی مشترک را عدد اردوش می‌نامند. عدد اردوش مثالی از فاصلهٔ گره‌ها در شبکهٔ تألیف‌های مشترک ...  بیشتر
آموزش و یادگیری، در چنبرۀ جزوه گویی و جزوه خوانی، تاملی بر تجربۀ آموزش ریاضی
آموزش و یادگیری، در چنبرۀ جزوه گویی و جزوه خوانی، تاملی بر تجربۀ آموزش ریاضی

مسعود آرین نژاد

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 39-47

http://dx.doi.org/10.22108/msci.2019.74443.1324

چکیده
  درگیری و ابتلای همه‌جانبۀ تمام عرصۀ آموزش کشور از دورۀ ابتدایی تا عالی‌ترین سطوح دانشگاهی به انواع و اقسام مسئله‌ها و بحران‌‌‌های جدی و پُرمخاطره‌ای که به آشکاری بر تمام متن و سطح و عمق و بُرد و کارآمدی ...  بیشتر